Saturday, April 10, 2010

Muzium Negara

Hari ini tak ada program, adik pun tak ada program sekolah so hubby tanya nak kemana, tanpa berfikir saya pun bagi cadangan pergi Muzium Negara. Sampai di muzium ramai sangat orang bas rombongan pun banyak termasuk budak2 sekolah, rupa2nya ada pameran KERANDA....Inilah sebahagian dari artifak yang dapat saya tangkap gambarnya.



baju berantai

bunga emas


erong (keranda) lembu

Erong kerbau

keranda Filipina

Garuda

Indian coffin

Kecapi

keranda buluh


keranda kayu balak (gambar terbalik)


keranda kayu kelabit

keranda cina


kereta tarik jenazah

keris jawa n bali (gambar terbalik)

kerusi mayat (gambar terbalik)


kepala perahu diraja kurun ke-19

kapal Portugis

keranda kanak2


moyang harimau berantai

manusia perak


mural Hang Tuah


pengkebumian Dongson


tulang mawas


pengkebumian Dongson













keranda India

keranda Siam





keris yang membunuh J.W.W Birch




p/s : Gambar kurang jelas, nak tahu lebih lanjut silalah ke Muzium Negara.

6 comments:

azieazah said...

Pameran keranda emas tu hebat sekali tu kan?

berapa harga masuk sekarang ek Muzium Negara? dah lama tak pi..

kak Erna said...

salam zai..lama betul tak kemuzium..sampaikan kesian kat hero bongsu..umur dah 14 tahun..asek sebut..tak pernah pi muzium negara..nampaknya kena pi juga nanti ni..
heran juga,...camana zai bolih ambil gambar ye..dulu2 kalau saya pergi katanya dilarang bawa kamera..atau mengambil gambar...

aintsuperwoman said...

haa..ambik gambar sorok sorok ye. keranda budak tu ada pulak gambor cicak ye. Macam2 pesyen keranda org dulu2. thanks kak zai, for sharing the pictures!

Zaitun said...

azieazah,

Penuh dengan keranda, seram jugak dibuatnya.

Tiket masuk muzium RM 2, masuk pameran RM 2 lagi.




kak Erna,

W'slm Erna.

Elok bawa anak2 ke tempat macam ni boleh dapat ilmu.

Boleh bawa kamera tapi kena bayar RM 3 dekat pameran.




aintsuperwoman,

Eh...tak soroklah bayar RM 3 ade juga orang pakai kamera handset tak bayar.

Turunla KL pameran tu sampai bulan Jun.

Ibu Sayang said...

Salam Kak zai,


Mekasih tepek gambor2 tu, boleh share pengalaman dengan orang jauh yang tak mungkin dapat pergi ni..huhuhu

Zaitun said...

Ibu sayang,

W'salam


Gambar tak berapa jelas dalam bangunan agak gelap cuma guna kamera handset.

Mehlah turun Kl pameran tu lama lagi sampai bulan jun.