Monday, August 31, 2009

Penat Tapi Seronok

Huish lamanya tinggalkan blog bersawang, berhabuk dan macam2 lagi, kononnya sibuk buat kerja rumah tapi entah buat apa2 kemas sana kemas sini semua tak siap2. Lantaklah baik baca blog tenang fikiran boleh senyum sendirian. Yang seronoknya bila anak saya balik cuti hari itu mulalah saya berangan nak masak sedap2 ( iya ke sedap) masak asam tumis ayam, goreng kangkung, daging salai,goreng ikan masin jeruk kuihnya pula karipap.Tapi bagi orang yang duk jauh dari keluarga tentu rasa sedap bila sesekali balik bercuti.

~kuih cara berlauk~
menjadi rebutan my nephew & nieces

~close up sikit~

~buah melaka / onde-onde~

On saturday pula, my brother call boleh ke datang rumah utk berbuka puasa, dok fikir lagi alamak semalam dah penat masak macam2 tapi takpe ada assistant 2 orang taklah susah sangat nak buat keputusan akhirnya ini adalah antara juadah kami berbuka puasa bersama-sama dengan anak dan isterinya...haritu saya masak ayam msk percik, gulai lemak udang campur kacang buncis, paprit ayam campur udang (this meal my SIL yang masakkan) dan sambal sotong..kuihnya pula buah melaka, cara berlauk, dan puding cocktail..pencuci mulut buah tembikai dan mangga yang dipetik di halaman rumah..

~homemade ayam percik~

~gulai udang with kacang panjang~

~paprik seafood campur ayam (my sis in law masak)~

Sunday pula bawa anak shopping ke Midvalley pagi dah keluar takut sesak tambahan pula sale 2 hari sempena merdeka. Kakak ikut saya manakala adik ikut my hubby masing2 cari keperluan sendiri. Kami keluar masuk kedai sampailah ke petang. Petangnya kami ke Shah Alam untuk membeli juadah sebab saya tak masak.Cuti setelah 1 minggu bertungkus lumus kat dapur. Banyak juga juadah2 yang diangkut dari bazar Ramadhan tu lagi pula siKakak memang rindukan kuih tepung pelita dan kuih popia yang memang kegemarannya.Hubby pula tak ketinggalan dengan nasi yang berwarna birunya[nasi kerabu] manakala yang lainnya saya belikan nasi beriani dan nasi tomato selain kuih muih dan lain2.

Monday awal2 lagi saya sudah kedapur untuk menyediakan juadah2 yang harus dibawa anak untuk balik kekampus, setelah bercuti selama 4 hari. Selain dari makanan sempat juga saya mengait buah mangga di hadapan rumah dapat 5 biji yang masak. Petangnya saya ke Shah Alam terminal pula untuk menghantar anak balik ke Melaka. Bila dah kembali ke rumah terasa sunyi dan kami berbuka puasa seperti hari2 biasa. Rutin biasa selepas berbuka puasa harus cepat2 ke masjid untuk melakukan yang dituntut, kejar pahala yang berganda shhhhh...

p/s: sorry sebab terlewat sedikit upload gambar. Masalah teknikal =P

2 comments:

FaAtip said...

Pagi ni saya meronda2 kat blog kengkawan, adoiii....sumer citer pasal makanan.....tak boleh jadik niii....heheheh

Zaitun said...

aint-super-woman

Menu yang banyak tu sebab penghuninya bertambah kalau tak ada juga penyakit M tu.