Thursday, December 17, 2009

Rindu Mak

Duduk sorang2, penat baca paper, baca pula majalah sambung baca cerpen lepas tu dah tak tahu nak buat apa. Fikiran melayang terasa rindu dengan arwak mak, cuti sekolah jiran balik kampung lepas tu bawa mak tinggal sama alangkah seronok dan bahagianya. Mak dah tinggalkan kami selama 23 tahun tapi rindu tak pernah hilang dari ingatan, beruntungnya orang yang masih ada mak boleh manja2 minta masakkan makanan kegemaran kita masa kecil2, cerita hal keluarga bestnya tapi Allah lebih menyayangi dia.


Dulu masa kecil2 ayah dan mak bertungkus lumus memastikan anak mesti pergi sekolah belajar biar pandai lepas tu boleh bantu mak bila dah tua. Masa berlalu anak2 semakin dewasa sesetengahnya dapat melanjutkan pelajaran keperingkat yang boleh dibanggakan. Belum pun sempat mak mengecapi kesenangan apatah lagi kemewahan dia dah pergi buat selama2nya. Ayah lebih bernasib baik masih sihat dan boleh buat apa saja.


Anak2 bawa ayah melancung tapi mak tak merasa, anak2 bawa ayah naik kapal terbang tapi mak tak merasa, anak2 bawa ayah makan kat restoren tapi mak tak merasa, anak2 bawa ayah duduk hotel tapi mak tak merasa, beruntungnya ayah tapi mungkin disebabkan kasih sayang yang dicurahkanya pada anak2 dan cucu2, dia mendapat habuan yang sebegitu rupa.
Bukan saja anak2 yang bawa dia berjalan tapi cucu yang sudah bekerja juga tak terkecuali apalagi kalau hari raya kadang2 poketnya lebih berisi dari kita yang bekerja.

Syukur masih ada ayah. Syukur masih ada suami yang amat penyayang. Syukur masih ada anak2 dan syukur punya segala2nya. ALHAMDULILLAH


p/s;Rindu dengan dakapan mak ( saya adalah anak perempuan kesayangan mak).

4 comments:

azieazah said...

Salam Kak ZAI..
saya faham apa yang Kak Zai rasa. Saya masih ada mak, tapi ayah sudah tiada, dan saya rapat dengan arwah ayah. Sahabat yg memahami saya. Yang menjadi pendengar saya yang baik..

Pemergian suatu kehilangan. Syukur masa ada ramai lagi yang menyayangi kita, dan kita sayangi.

alfatihah buat arwah mereka yang telah pergi....

Zaitun said...

azieazah

W'salam

Memang dah lumrah yang hidup pasti satu hari nanti menemui ajal cuma masanya saja yang kita tak tahu.

Kak Zai rapat dengan mak azie pula rapat dengan ayah, peritkan kehilangan orang yang sangat2 kita sayang.

Ibu n Abah said...

Kak zai,
Ibu yang membela dan membesarkan saya juga sudah 25 tahun meninggalkan saya namun kehadiran ibu kandung dan ibu mertua sedikit sebanyak menghiburkan juga walaupun tak sama.
Rindukan dengan ibu yang sudah meninggalkan kita.. rindu dgn masakannya.. leterannya.. senyum tawanya...

Zaitun said...

Ibu n Abah


Nasib Rahmah lebih baik sebab ada banyak mak tapi kak Zai cuma ada satu itu yang membuatkan teringat selalu.